Pomoc w nauce

Pomoc dla dziecka w nauce-1Kiedy Państwa dziecko w szkole podstawowej było prymusem albo chociaż dobrym uczniem, chwaliliście się przed znajomymi, jakie jest zdolne. Przynosiło dobre oceny, a nawet świadectwa z czerwonym paskiem i wydawało się, że tak będzie zawsze. Niestety, w gimnazjum stopnie się pogorszyły i nie jesteście z tego powodu zadowoleni.

 

 

 

Jak uczy się dziecko
Wasze dziecko zaczęło się gorzej uczyć. Zastanawiacie się dlaczego tak jest. Najczęściej oskarżacie je o brak pilności, dobrych chęci, lenistwo itp. jednak nie zawsze macie rację. Zwiększa się ilość materiału, którą trzeba przyswoić. Ponadto dziecko rośnie, przeżywa w międzyczasie burzę hormonów i właśnie te zmiany w organizmie często przyczyną problemów z koncentracją. Bywa tak, że kłopoty w nauce wynikają z nieefektywnych i zbyt czasochłonnych metod przyswajania wiedzy. Każdy człowiek Ze względu na dominujący zmysł można wyróżnić trzy kategorie osób:

  • wzrokowiec- przyswaja wiedzę za pomocą wzroku; pamięta w którym miejscu w książce znajdowały się informacje na dany temat;
  • słuchowiec- zapamiętuje słowa, które są wypowiedziane np. przez nauczyciela; jeśli lekcja jest interesująca wcale nie musi patrzeć na nauczyciela, ponieważ skupia uwagę na jego słowa;
  • typ kinestetyczny- w uczeniu się pomaga mu ruch, np. ucząc się chodzi po pokoju. W szkole, gdy musi siedzieć w ławce, zwija papierki, rozkręca długopisy, macha nogą itp. rekompensując sobie brak ruchu.

Warto więc sprawdzić, który ze zmysłów dominuje u Państwa dziecka.  Uczniowie są przyzwyczajeni douczenia się na pamięć („wkuwania”). Taki sposób jest nieskuteczny. Coraz częściej mówi się o nowych metodach przyswajania wiedzy. Te najnowsze angażują wyobraźnię i są oparte na tworzeniu całych łańcuchów skojarzeń, łatwych do odtworzenia w odpowiedniej chwili. Kojarzy się np. cyfry, litery z określonymi wydarzeniami, przedmiotami.
Sprawdzonym sposobem uczenia się jest także umiejętne robienie notatek. Monotonnie zapisane zdania, jednokolorowy wkład, brak podkreśleń - nie ułatwiają zapamiętywania.
Jak można pomóc
Wspólnie:

  • uporządkujcie biurko- oprócz zeszytu lub książki z danego przedmiotu nic innego nie powinno się na nim znajdować
  • przygotujcie pokój- koniecznie przewietrzyć, zadbać o naprawdę dobre oświetlenie;
  • zaplanujcie czas przeznaczony na naukę- wyznaczcie ramy czasowe, w jakich dziecko powinno się zmieścić- nie zapominając o krótkich przerwach ( ale nie na grę komputerową!). Na początek przedmiot, który nie sprawia trudności, następnie trudniejszy, a po nim znów łatwiejszy;
  • kolorowe zakreślacze/ flamastry- zachęćcie do zakreślania ważnych treści;
  • warto odpytać i sprawdzić w jakim stopniu opanowało materiał.

Dobrze byłoby, gdybyście wspólnie ustalili jakich ocen oczekujecie od dziecka z poszczególnych przedmiotów.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Drodzy rodzice, odpowiednio wcześnie reagujcie na niepowodzenia dziecka.
Nie mówcie, że jest mało zdolne lub, że zawiodło wasze oczekiwania- nastolatek nie musi zaspokajać waszych ambicji, a takie wypowiedzi nie poprawią jego ocen.
Nie wywierajcie presji na odniesienie sukcesu, ponieważ zbyt silna motywacja spowoduje pogorszenie wyników w nauce.
Na każdym kroku wspierajcie swoje pociechy, ale nie róbcie tego zgadzając się na wszystkie pomysły nastolatka. POWODZENIA :)